اجزا اصلی یک کمپرسور هوا دیزلی

اجزا اصلی کمپرسور هوا دیزلی

به صورت خیلی کلی اگر بخواهم بگویم یک کمپرسور دیزلی از دو بخش تشکیل شده است:

 

  • موتور دیزلی
  • واحد تولید کننده هوا

 

موتور های دیزلی در این بخش وظیفه به چرخش درآوردن واحد تولید کننده هوا را دارند. واحد تولید هوا با چرخش خود هوا محیط را به داخل می‌کشد و آن را متراکم کرده و به سمت مخزن ذخیره هوا می‌برد. موتور دیزلی و واحد هواساز توسط یک قطعه‌ای که کوپلینگ نام دارد به هم متصل می‌شوند.

در گفتگوهای عامیانه به قسمت اول موتور کمپرسور و به قسمت دوم واحد کمپرسور می‌گویند.

واحدهای تولید کننده هوا به اقسام مختلفی تقسیم می‌شوند مانند پیستونی یا حلزونی وغیره .در کمپرسورهای دیزلی واحد تولید کننده هوا از نوع اسکرو است. واحد اسکرو از دو قطعه حلزونی شکل تشکیل شده است که این دو قطعه با چرخیدن هوا را به داخل می‌کشند. واحدهای تولید هوا اسکرو توانایی این را دارند که حجم هوا بسیار زیادی را بصورت متناوب تولید کنند.

این تعریف به صورت خیلی کلی ارائه شد اما کم‌کم وارد جزئیات آن می‌شویم.یک کمپرسور هوا قسمت‌های دیگری هم دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

 

رادیاتور آب:

همانطور که مشخص است رادیاتور آب برای خنک کردن موتور دیزلی استفاده می‌شود. البته در بعضی از کمپرسورها رادیاتور آب وجود ندارد و این کمپرسورها با هوا خنک می‌شوند که به آنها کمپرسور هوا خنک می‌گویند. کمپرسورهای هوا خنک بیشتر در مناطق سردسیر کارایی دارند.

 

رادیاتور روغن:

واحد هواساز برای اینکه خنک کار کند نیاز به روغن دارد. این روغن هم در داخل رادیاتور روغن خنک می‌شود و به واحد هواساز برمی‌گردد.روغنی که برای این کار استفاده می‌شود از نوع روغن هیدرولیک است.

 

تانک ذخیره هوا:

بعد از اینکه هوا در واحد هواساز فشرده شد به سمت مخزن ذخیره هوا هدایت می‌شود.در بالای این مخزن یک ریگلاتور وجود دارد.فشار خروجی توسط این ریگلاتور تنظیم می‌شود و تا زمانی که هوای فشرده به آن حد مجاز نرسیده باشد هوا خارج نمی‌شود. قبل از اینکه هوا از مخزن ذخیره هوا خارج شود از یک فیلتر سپراتور عبور می‌کند. وظیفه این فلیتر جدا کردن روغن از هوا می‌باشد تا هوای خشک از کمپرسور خارج شود. روغن جدا شده از هوا باز برای خنک کاری واحد هواساز به چرخه برمی‌گردد.

 

رادیاتور هوا :

رادیاتور هوا مربوط به قسمت موتور دیزلی می‌شود. وظیفه رادیاتور هوا خنک کردن هوای ورودی به موتور دیزلی است.این کار باعث افزایش راندمان موتور دیزلی می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پیشنهاد ویژه برای شما : دانلود رایگان چک لیست انتخاب کمپرسور هوا
ایمیل خود را وارد کرده و سپس دانلود کنید.
دانلود
close-image