صفر تا صد کمپرسور باد

درایر کمپرسور

انواع کمپرسور باد

انواع کمپرسور باد

 

 

 

دسته بندي انواع کمپرسور باد به دو دسته اصلي تقسيم مي‌شوند: 1- كمپرسور باد ديناميكي    2- كمپرسور باد جابجايي مثبت

دسته ديناميكي را مي‌توان به سه نوع مختلف جدا كرد: کمپرسور باد گريز از مركز (centrifugal) کمپرسور باد جريان محوري (Axial Low compressor) و فن‌ها (Fans).

کمپرسور هوا جابجايي مثبت نيز بر اساس نوع مكانيزم حركت به دو دسته تقسيم مي‌شوند:

رفت و برگشتي (reciprocating) يا چرخشي (rotary) و پلنجري (single acting high pressure) و کمپرسور باد ديافراگمي (diaphragm compressor) تقسيم‌بندي مي‌شوند.

كمپرسورهاي چرخشي نيز به نمونه‌هاي تيغه لغزنده (sliding vane)، رينگ مايع (liquid ring)  گوشواره‌اي (Lobe) و كمپرسورهاي پيچشي (screw) تقسيم مي‌شوند.

دمنده‌ها (blowers) نيز نوعي از كمپرسورها با جريان زياد و فشار كم مي‌باشد. استفاده اين نوع بيشتر در سرویسهای هوا، واحدهاي بازيابي هوا- وزش‌هواي كوره و دمنده‌هاي فاضلاب‌ است.

 

جهت مشاوره اجاره کمپرسور هوا با ما تماس بگیرید : 09124094016

 

فاكتورهاي دخيل در انتخاب انواع کمپرسور باد :

تجربه مكاني: تجربه‌اي كه يك پالايشگاه مخصوص يا يك محل خاص جغرافيايي با يك نوع كمپرسور ويژه بدست آورده است، به صورتی كه كجا کدام نوع كمپرسور مي‌توانند مورد استفاده قرار بگيرد.

‘‘تجربه‌هايی که به دست آمده اند به صورت زیر است:

نمونه‌هاي مناسبي كه قبلاً مورد استفاده قرار مي‌گرفتند.

نمونه هايي كه قبلاً مورد استفاده قرار مي‌گرفتند.

نزديكي سرويس دهنده‌هاي كمپرسور

اندازه و مهارت گروه تعمير و نگهداري

توانايي ابزار و وسايل مناسب براي تعمير و نگهداري

انواع مدل های کمپرسور بادی :

قدم اصلي در انتخاب كمپرسور هوا براي يك كاربرد خاص اين است كه ما مطمئن شويم اين كمپرسور را به راحتي مي‌توانيم خريداري كنيم.

 

فروش کمپرسور هوا با گارانتی و خدمات پس از فروش : 09124094016

معرفی انواع کمپرسور هوا :

کمپرسور باد  گریز از مرکز

کمپرسور باد جريان محوري Axial Flow Compressor

کمپرسور باد جریان محوری

اصول كار اين نوع کمپرسور باد براساس حركت دادن گاز ( هل دادن ) توسط پره هاي دوار نصب شده روي رتور است و بيشتر استفاده اين نوع كمپرسورها در توربين هاي گازي است و يا براي جاهايي كه نياز به جريان و فلو زياد گاز باشد . معمولاً فشار خروجي آنها پايين و متوسط است .

 

همينطور كه ملاحظه مي شود جريان گاز در داخل كمپرسور باد در جهت محوري Axial است و بر پره هاي نصب شده روي رتور( پره هاي متحرك ) كه وظيفه انتقال انرژي از رتور به سيال را عهده دارند و با محور مي چرخد . پره هاي ثابت ديگري نيز روي بدنه كمپرسور نصب گرديده كه به آنها پره هاي راهنما گفته مي شود كه علاوه بر جهت دادن به سيال ، براي انتقال از يك مرحله به يك مرحله ديگر وظيفه تبديل انرژي جنبشي به انرژي فشاري را نيز به عهده دارند . افزايش فشار در اين نوع كمپرسورها به اين صورت است كه گاز را به تدريج از فضاي باز ( سطح مقطع زياد ) به فضاي تنگتري مي راند و باعث كم شدن حجم و افزايش فشار آن مي گردد .

 

کمپرسور باد جریان شعاعی  Radial Flow

 

اين نوع کمپرسور هوا به گريز از مركز معروف هستند و اصول كار آنها ، استفاده از نيروي گريز از مركز براي بالا بردن انرژي جنبشي گاز است . اين عمل توسط Vane هاي نصب شده روي پروانه به سيال اعمال مي شود در اين نوع كمپرسورها عامل اصلي انتقال انرژي ، پروانه كمپرسور Impeller است كه روي محور نصب مي شود و با  آن مي چرخد و پس از وارد شدن سيال به چشمه پروانه Impeller Eye روي تيغه هايي  Vane كه روي آن نصب مي شود هدايت مي شود . پس از قرار گرفتن در نوك پروانه توسط نيروي گريز از مركز اعمال شده از پروانه جدا مي شود و وارد محفظه اطراف آن Voloute يا Difuser مي شود تا انرژي جنبشي دريافت شده به انرژي فشاري تبديل شود . خلاء ناشي از پرتاب سيال به طرف بيرون ( در اثر سرعت گرفتن سيال ) باعث جايگزيني مجدد سيال به نوك پروانه مي شود و باعث جريان يافتن مداوم سيال به كمپرسور و كسب انرژي و خارج شدن آن از كمپرسور مي شود .

 

با توجه به اينكه حركت سيال در داخل کمپرسور باد توسط نيروي گريز از مركز انجام مي شود بايد دور كمپرسور به اندازه اي بالا باشد تا بتواند سيال قرار گرفته در نوك پروانه را از پروانه جدا كند تا امكان جايگزيني ذرات قبلي به جاي آن فراهم شود در غير اين صورت فشار وفلوي كمپرسور كاهش خواهد يافت كه با توجه به سبك بودن گازها براي انرژي دادن به سيال نياز به دورهاي بالا مي باشد  ( نسبت به مايعات ) همچنين به دليل فاصله زياد بيــن مولكول­هاي گازها تعداد Vane­هاي نصب شده روي پروانه­ها و همچنين زاويه آنها نســبت به پروانه­هاي پمپهاي گريز از مركز بيشتر است . مجموعه Volute و يا ديفيوزها مثل كار آنها در پمپها با زياد كردن سطح مقطع عبوري جريان انرژي جنبشي به انرژي فشاري تبديل مي كنند .

 

اين نوع کمپرسورهای باد بيشترين كاربرد را در صنايع دارند و از آنها براي فشرده كردن هوا و گازهاي ديگر در حجم ها و فشارهاي مختلف استفاده مي شود

کمپرسور باد جابه جایی مثبت Positive Displacement Compressors

کمپرسور باد جابه جایی مثبت

به کمپرسور باد كه در هر سيكل كاري ( دوراني يا رفت و برگشتي ) مقدار حجم مشخصي از گاز را جابجا مي كنند كمپرسورهاي جابجايي مثبت  گفته مي شود . از مشخصه هاي اصلي اين نوع كمپرسورها متناسب بودن مقدار گاز خروجي با تعداد كورس كمپرسور است . بدين معنا كه برخلاف ديگر كمپرسورها با دو برابر كردن دور كمپرسور فلوي كمپرسور نيز دو برابر مي شود و همچنين اگر مسير خروجي آنها مسدود گردد فشار خروجي آنها مي تواند تا بي نهايت افزايش پيدا كند و در صورت تامين توان مورد نياز مي تواند باعث تركيدن بدنه كمپرسور يا سيستم لوله كشي گردد .

 

كمپرسورهاي جابه جايي مثبت در دو دسته كلي زير تقسيم مي شوند :

 

الف) کمپرسور باد نوع روتاری Rotary Compressor

 

ب) کمپرسور باد نوع رفت و برگشتی Reciprocating Compressor

 

کمپرسور باد روتاری  (Rotary Compressor )

 

کمپرسور باد اسکرو

در اين نوع کمپرسورها عمل بالا بردن انرژي سيال ( بالا بردن فشار گاز ) برخلاف کمپرسورهای گريز از مركز با هل دادن از طريق حركت چرخشي ،‌گاز از طرف ورودي ( كه حجم بيشتري دارد ) به طرف خروجي ( كه به تدريج حجم كم مي شود ) انــجام مي شود و بسته به ساختمان داخل كمــپرسور در انواع زير طــبقه بــــندي مي شوند :

 

کمپرسور باد نوع لوب Lobe Compressor

کمپرسور باد نوع لوب مارپيچي Helical Lobe Compressors

کمپرسور باد نوع تيغه لغزشي Sliding Vane Compressors

کمپرسور باد نوع رينگ مايع Liquid Ring Compressors

 

 

 

 

کمپرسور باد نوع لوب Lobe Compressor

 

در اين نوع کمپرسور باد كه شكل آن در زير نشان داده شده است Gas از قسمت ورودي Suction وارد كمپرسور مي شود و با حركت چرخشي Lobe ها كه توسط الكترو موتور به آنها داده مي شود و در جهت عكس همديگر مي چرخند گاز Gas حبس شده بين رتورها و بدنه كمپرسور را به سمت راهگاه خروجي Discharge كمپرسور كه به تدريج حجم آن كم مي شود مي رانند .

 

 

 

 

شكل لوب ها طوري طراحي مي شود كه در حين چرخش همواره كمترين فاصله بين آنها و بدنه وجود داشته باشد و در صورتيكه اين فاصله ها به هر دليلي افزايش پيدا كند مي تواند باعث شود گاز فشرده شده نشت كند و به دليل وجود اختلاف فشار مجدداً وارد مراحل فشار پايين سيلندر Low Pressure شود كه مي تواند باعث نشتي هاي داخلي و كم شدن فلو و فشار كمپرسور شود .

 

بسته به تعداد Lobe هايي كه روي يك رتور قرار مي گيرد اين نوع کمپرسورهای بادی در انواع مختلفي اعم از دولوب  Double Lobe وسه لوب Trial Lobe  و همچنين لوب مارپيچي ساخــته و مورد استفاده قرار مي­گيرند . هر چه تعداد Lobe ها بيشتر باشد راندمان كمپرسور نيز افزايش پيدا مي كند كه به طبع آن هزينه ها و دقت ساخت نيز بالاتر خواهد رفت .

 

در زير يك كمپرسور هوا نوع لوب نوع سه لوب نشان داده شده است .

 

کمپرسور باد نوع لوب مارپيچي Helical Lobe Compressor

کمپرسور باد روتاری اسکرو

با توجه به شباهت رتور اين نوع کمپرسورها به پيچ اصطلاحاً به اين نوع کمپرسورهای باد ، کمپرسورهای نوع پيچي يا Screw Compressor نيز گفته مي شود و نحوه كار آنها بر اساس حبس شدن گاز بين لوب هاي مارپيچي كه به صورت نر و ماده در داخل هم مي چرخند و بدنه ( سيلندر) است . حركت دوراني Screw ها باعث جلو راندن گاز ( مثل چرخ گوشت 9 از مسير ورودي تا خروجي مي شود كه هرچه گاز به طرف خروجي كمپرسور نزديكتر مي شود انرژي بيشتري دريافت مي كند و با كاهش حجم آن فشارش افزايش پيدا مي كند .

 

حركت چرخشي Screw ها به توسط الكترو موتور و از طريق چرخ دنده هايي كه در قسمت انتهايي محور قرار دارد Timing Gear به رتور ديگر منتقل مي شود و باعث مي گردد رتورها در خلاف جهت همديگر بچرخند . براي جلوگيري از نشتي هاي داخلي بايد همواره فاصله كمي بين Lobe ها و محفظه هاي كه Lobe ها در آن حركت مي كند Cylinder وجود داشته باشد كه با توجه به زياد بودن طول رتور امكان كم كردن اين فواصل با دشواري مواجه است كه در بعضي از انواع اين كمپرسورها براي جلوگيري از تماس مستقيم قطعات ثابت و متحرك با ايجاد يك فيلم نازك روغن روانكاري  كه همراه گاز وارد كمپرسور مي شود از تماس و اصطكاك قطعات ثابت و متحرك ممانعت مي شود .

 

براين اساس اين نوع كمپرسورها در دو دسته زير تقسيم بندي مي شود :

 

کمپرسور باد نوع بدون روغن Oil Free Compressor

کمپرسور باد نوع روغني Oil Compressor

 

در كمپرسورهاي نوع روغني به دليل كمتر بودن فاصله بين قطعات ثابت و متحرك ( رتورها و سيلندر ) به گازي ( هوايي ) كه وارد كمپرسور مي شود روغن تزريق مي كنند تا يك فيلم روغن بين قطعات ثابت و متحرك به وجود آيد و از تماس قطعات جلوگيري كند كه روغن تزريق شده مجدداً در قسمت خروجي كمپرسور از گاز يا هواي خروجي به توسط سيستمهاي جدا كننده روغن و گاز Separator جدا مي شود و مجدداً وارد سيكل اصلي خود جهت روغن كاري قطعات مي شود كه گاهاً نياز به اضافه كردن روغن به داخل مخزن مي شود .

 

در بخشهاي بعدي باز به طور مفصل تري راجع به اين كمپرسورها بحث خواهد شد .

 

کمپرسور باد نوع تيغه لغزشي Sliding Vane Compressor

 

در اين نوع کمپرسور باد  رتور بصورت خارج از مركز در داخل سيلندر Casing قرار مي گيرد و توسط حركت چرخشي تيغه هاي Vane نصب شده روي آن باعث ورود سيال از قسمت Suction به داخل كمپرسور و حبس شدن آن بين تيغه ها و بدنه مي شود و توسط حركت دوراني پره ها به قسمت خروجي كمپرسور رانده شود كه هر چه به قسمت ورودي نزديك تر مي شود حجم بين تيغه ها و بدنه به تدريج كم مي شود و باعث افزايش گاز مي شود . در اين نوع كمپرسورها نيز فاصله بين بدنه و تيغه ها بايد در حد مينيمم تنظيم گردد تا باعث برگشت هوا و ايجاد نشتي داخلي نشود . در اين نوع كمپرسورها Vane ها يا تيغه ها عمل راندن گاز را انجام مي دهند و معمولاً آب بندي بين تيغه ها و سيلندر با استفاده از نيروي گريز از مركز ناشي از حركت دوراني تيغه ها كه باعث چسبيدن تيغه ها در جداره داخلي سيلندر مي شود انجام مي شود ولي در بعضي از انواع اين كمپرسورها كه دور آنها پايين است جهت تماس مدام بين Vane ها و Casing فنرهايي نيز در زير تيغه ها نصب مي شود كه مي تواند به نيروي گريز از مركز كمك كند و كار آب بندي داخلي بهتر انجام شود .

 

در کمپرسورهای هوا با سايز هاي بالاتر جهت كم كردن اصطكاك بين Vane ها و بدنه نياز به روغنكاري است كه معمولاً با تزريق مقداري روغن در قسمت وروي كمپرسور به گاز اين كار انجام مي شود .

اين نوع كمپرسورها براي شرايط فشارهاي پايين و دورهاي كم و فلوهاي متوسط كارايي بسيار بالايي دارند .

به دليل طول عمر بالا و سر و صداي كم آنها در حين كار از اين نوع كمپرسورها در يخچال هاي قديمي به وفور استفاده شده است .

در بعضي از انواع اين كمپرسورها براي كاهش بارهاي شعاعي روي ياتاقان ها و افزايش طول عمر آنها ، بدنه پمپ بصورت دوراهگاهي ساخته مي شود كه باعث متعادل شدنفشار اطراف رتور و نهايتاً بالانس نيروهاي شعاعي روي رتور مي شود .

 

کمپرسورهای باد نوع رينگ مايع  Liquid Ring Compressor

 

شكل بدنه اين نوع كمپرسورها بصورت تخم مرغي شكل Egg Shaped است و پره هاي آن از نوع فنجاني Cupped Blade ساخته مي شود . اين نوع كمپرسورها معمولاً براي سيالات دو فازي ( گاز همراه با مايع ) مورد استفاده قرار مي گيرند . يكي از مهمترين موارد كاربرد آن در پالايشگاه ها در سيستم مشعل Flare كه همواره مقدار مايعات گازي همراه گاز وجود دارد است . عمل آب بندي داخلي اين نوع كمپرسورتوسط ديواره اي از مايع كه داخل كمپرسور ريخته مي شود و بين رتور و بدنه قرار مي گيرد و با استفاده از نيروي گريز از مركز انجام مي شود و. نوع مايع مورد استفاده براي آب بندي بستگي به نوع گاز كمپرسور دارد ولي معمولاً از آب كه مايع ارزان قيمت است استفاده مي شود . قبل از راه اندازي كمپرسور ابتدا در داخل آن مايع مناسبي ريخته مي شود و سپس اقدام به راه اندازي آن مي شود . وقتي كمپرسور ساكن است مايع در قسمت ته بدنه مي ماند و وقتي در حالت چرخش قرار گرفت در اثر نيروي گريز از مركز مايع به سمت بيرون Casing پرتاب مي شود و با ايجاد يك ديواره آب بندي و ممانعت از فرار گاز فشرده شده انجام مي شود .

در قسمت نزديك به مركز رتور چهار عدد كانال Stationary Port Chamber قرار گرفته كه دو تاي آنها مربوط به مسير ورودي گاز و دوتاي ديگري مربوط به مسير خروجي گاز مي باشد كه با چرخش رتور گاز وارد راهگاههاي ورودي مي شود و با حركت چرخشي رتور گاز حبس شده بين تيغه ها و ديواره مايع و شكل بدنه كمپرسور باعث مي شود كه فشار ديواره مايع گاز را فشرده كند و آن را بطرف مسير خروجي كمپرسور از طريق Stationary Port Chamber  هدايت كند . در اين نوع كمپرسورها بطور هم زمان جريان گاز و مايع وجود دارد برقرار است و مايع داخل كمپرسور هم كار آب بندي و هم كار روانكاري را هم انجام مي دهد و نيازي به استفاده از روغنكاري خارجي نيست و تنها نياز اين نوع كمپرسور به اضافه نمودن مايع داخلCasing  است كه احتمالاً مقداري از آن با گاز خروجي از كمپرسور با آن خارج مي شود كه البته در مرحله خروجي كمپرسور توسط Separator مخصوص جدا مي شود مايع آب بند كننده  معمولاً مايع ارزان قيمتي است كه بايد ذرات ناخالص و جامد آن جدا شده باشد .

 

کمپرسورهای باد نوع رفت و برگشت Reciprocating Compressor

 

اصول كار اين کمپرسور هوا از طريق مكانيزم حركت رفت و برگشتي و تغيير حجم حاصل از آن انجام مي شود افزايش حجم در داخل كمپرسور باعث كاهش فشار در آن و نتيجتاً باعث ورود گاز به داخل محفظه كمپرسور مي شود و در سيكل تراكم نيز كاهش حجم داخل كمپرسور باعث خارج شدن گاز مي شود . و قدار گز فشرده شده تناسب مستقيم با تعداد كورس كمپرسور دارد .

 

اين نوع کمپرسورهای هوا معمولاً‌براي توليد فشارهاي بالا مورد استفاده قرار مي گيرند و بطور كلي در دو دسته كلي زير طبقه بندي مي شوند ك

 

کمپرسورهای باد رفت و برگشتي نوع پيستوني

کمپرسورهای بادی رفت و برگشتي نوع ديافراگمي

کمپرسورهای بادی باد رفت و برگشتي نوع پيستوني

 

در اين نوع کمپرسورهای هوا حركت رفت و برگشتي پيستون در داخل سيلندر باعث تغيير حجم در سيلندر شده كه افزايش حجم سيلندر باعث كاهش فشار در آن شده و باعث مكش گاز به داخل سيلندر مي شود و در مرحله تراكم كاهش حجم سيلندر در اثر حركت پيستون به سمت جلو باعث افزايش فشار داخل سيلندر ( متراكم شدن گاز ) و نهايتاً خارج شدن گاز با فشار بالا از داخل سيلندر در مسير لاين خروجي كمپرسور مي شود . كنترل كردم اتوماتيك ورود و خروج گاز به داخل سيلندر به توسط ولوهاي كمپرسور يا شيرهاي ورودي و خروجي Compressor Valves انجام مي شود .

 

حركت دوراني الكترو موتور يا توربين بخار به توسط ميل لنگ به حركت رفت و برگشتي تبديل مي شود و به توسط مجموعه Cross Head كاملاً خطي شده و روي پيستون اعمال مي گردد . كمپرسورهاي رفت و برگشتي به دو دسته زير تقسيم بندي مي شوند :

 

الف ) کمپرسورهای باد يك طرفه Single Acting

 

ب ) کمپرسورهای باد دو طرفه Double Acting

 

در کمپرسورهای هوا نوع  Single Actingعمليات تراكم گاز فقط در قسمت جلوي پيستون يا سر سيلندر انجام مي­شود و در نوع Double Acting هم قسمت جلو پيستون ( سرسيلندر ) و هم قسمت عقب آن ( ته سيلندر ) انجام مي شود كه به عنوان دو كمپرسور موازي عمليات مكش و تراكم را با تاخير زماني 180 درجه اي انجام مي دهند . كمپرسورهاي نوع دوطرفه كه غالباً در اكثر صنايع مورد استفاده قرار مي گيرد علاوه بر بالا بردن ظرفيت كمپرسور باعث كم شدن نيروهاي لرزاننده Shaking Force به بدنه كمپرسور و ميل لنگ نيز مي­شود كه باعث افزايش طول عمر قطعات و كمپرسور هم مي شود .

 

در قسمت هاي بعدي مفصلاً‌در رابطه با ساختمان اجزاء مختلف و اصول كار آن بحث خواهد شد .

 

کمپرسورهای بادی نوع ديافراگمي

 

اصول كار اين نوع کمپرسورها نيز مانند كمپرسورهاي پيستوني بر اساس تغييرات حجم داخل كمپرسور است كه به توسط حركت رفت و برگشتي ، ديافراگم انجام مي شود ( مثل پمپ بنزين اتومبيل ها ) و كنترل كردن ورود و خروج گاز داخل كمپرسور به توسط ولوهايي كه به طور اتوماتيك بر اساس اختلاف فشار كار مي كنند Compressor Valve انجام مي شود .

 

در کمپرسورهای نوع ديافراگمي حركت رفت و برگشتي روي ديافراگم اعمال مي شود و حركت رفت و برگشتي آن باعث تغيير حجم داخل كمپرسور و تغيير فشار داخل آن مي شود كه افزايش حجم و كاهش فشار در داخل سيلندر باعث ورود گاز به داخل سيلندر و كاهش حجم قسمت بالاي ديافراگم باعث افزايش فشار و نهايتاً خروج گاز از بطرف لوله خروجي كمپرسور مي شود .

 

ديافراگم ها بسته به طراحي كمپرسوربر اساس فشار درجه حرارت و … از جنس هاي مختلفي نظير لاستيك فلز و يا پلاستيك هاي مخصوصي ساخته مي شوند .

 

محاسن کمپرسورهای بادی ديافراگمي

مهمترين حسن اين نوع كمپرسورها عدم تماس بين گاز و قطعات كمپرسور است .

از ديگر ويژگي هاي بارز كمپرسور ديافراگمي اين است كه تنها ديافراگم و مجاري ورودي و خروجي كمپرسور با گاز كمپرس شونده در تماس هستند .

اين نوع كمپرسورها نياز به آب بندي ندارند و مي توان ادعا كرد كه نشتي در اين گونه كمپرسورها صد در صد صفر است .

 

ظرفیت این کمپرسورها با قطر دیافراگم ، میزان حرکت دیافراگم ( کورس حرکت ) و تعداد تکرار حرکت رفت و برگشتی در واحد زمان ( سرعت حرکت ) نسبت مستقیم دارد .از آنجایی که مقدار حرکت قابل دستیابی دیافراگم محدود است و بطور قابل ملاحظه ای قطران کمتر از قطر دیافراگم پمپ است ، حداکثر ظرفیت کمپرسور ( با قطر دیاگرام ثابت ) عملاً به حداکثر سرعت رفت و برگشت دیافراگم که معمولاً کم است بستگی خواهد داشت .

 

بسته به نوع مکانیزم تحریک دیافراگم این نوع کمپرسورها در چند دسته زیر طبقه بندی می شوند :

 

الف – کمپرسورهای هوا دیافراگمی با عملگر هیدرولیکی

 

ب-کمپرسورهای هوا دیافراگمی با عملگر مکانیکی

 

با توجه به ظرفیت پایین این نوع کمپرسورها و همچنین عدم تحمل دیافراگم ها برای فشارهای زیاد مورد استفاده آنها محدود است آنها محدود است و بیشتر برای جابجا کردن یا فشرده کردن گازهائی نظیر اکسیژن و برای پر کردن کپسول های حاوی این گازها مورد استفاده قرار می گیرند .

 

در کمپرسورهای دیافراگمی صنعتی معمولاً حرکت رفت و برگشتی دیافراگم ها ( که معمولاً ار جنس فلزی (St.St)  اند ) توسط فشار روغن زیر آنها و به توسط حرکت رفت و برگشتی پلانچر ( پیستون ) زیر آن که به توسط میل لنگ رفت و برگشت می کند انجام می شود برای کنترل کردن فلوی خروجی کمپرسور فشار روغن ( مقدار ) زیر دیافراگم تغییر داده می شود که این عمل توسط یک عدد پمپ روغن کوچک Plunger Pump ای که به توسط میل لنگ تحریک می شود انجام می شود و روغن را زیر دیافراگم تزریق می کند تا هم جبران نشتی روغن از زیر پلانجر یا پیستون را بنماید و هم باعث بالا بردن فشار روغن زیر دیافراگم را بنماید و نهایتاً باعث حرکت بیشتر دیافراگم و بالا بردن فلوی کمپرسور گردد .

 

با تنظیم میزان کورس یا حرکت دیافراگم که در کمپرسورهای نوع عملگر هیدرولیکی با کم و زیاد کردن فشار ( مقدار ) روغن زیر دیــافراگــم انجام می شود و یا سرعت پمپ ( تعداد کورس در واحــد زمان ) و یا هر دو می توان ظرفیت این کمپرسورها را تغییر داد . در صورت لزوم می توان از دو یا سه دیافراگم متوالی که روی هم قرار می گیرند استفاده کرد که در صورت پاره شدن یکی از آنها دیگری جلوی نشتی مایع را بگیرد . همچنین با تعبیه سوراخ و شیارهای ریز روی دیافراگم و انتقال آنها روی یک عدد Pressure Switch در صورتی که یکی ار دیافراگم ها پاره شود فشار گاز یـا روغن روی سوئیچ عمل می کند و باعث تحریک آن می شود که با تحریک سوئیچ علامت هشدار ارسال می شود یا باعث از سرویس خارج شدن کمپرسور می­شود­. در این نوع طراحی دیافراگم شیار دار در وسط قرار می گیرد و سوراخ دیافراگم های دیگر که یکی زیر و دیگری روی آن قرار می گیرد دقیقاً باید مقابل شیار دیاگرام وسطی واقع شوند .

 

همچنین به توسط مکانیزمی به نام Relief Valve  همواره مقداری روغن از زیر دیافراگم تخلیه می شود تا بتوان با آن مقدار فلوی کمپرسور را تحت کنترل قرار داد . هرچه میزان باز بودن و تخلیه روغن از Relief Valve یا Pressure Limiter بیشتر باشد فلوی کمپرسور کمتر می شود و برعکس با بسته شدن آن و حبس روغن زیر دیافراگم باعث بیشتر شدن فشار زیر دیافراگم و افزایش کورس پیستون و زیاد شدن فشار و فلوی کمپرسور می شود . لازم به توضیح است که Relief Valve   عبارتست از یک شیر سوزنی Needle Valve که مقدار روغن تخلیه شده از زیر دیافراگم را منترل می کند و برای Unload کردن یا تغییر Load کمپرسور از آن استفاده می شود و روغن را از زیر دیافراگم به محفظه روغن بر میگرداند .

 

در زیر شمایی از ساختمان داخلی یک کمپرسور دیافراگمی نشان داده شده است .

 

برای کنترل کردن مسیرهای ورودی و خروجی گاز از کمپرسور ولوها Compressor Valve ها استـفاده می شود.

 

ولوها از مهمترین قطعات کمپرسورهای رفت و برگشتی می باشند که خراب شدن آنها باعث عدم آب بندی آنها و برگشت مجدد گاز به داخل کمپرسورو گرمشدن کمپرسور و نهایتاً کاهش ظرفیت وفـلوی کمپرســور می شود و عملکرد نامناسب آنها نیز باعث کاهش کارآیی آن می شود که در بخش ولوها بطور مفصل راجع به آنها بحث خواهد شد .

 

برای محافظت از کمپرسورهای نوع جابجایی مثبت در برابر فشارهای بالا که باعث ترکیدن کمپرسور و ایجاد خسارت های جانی و مالی فراوانی می شود معمولاًدر قسمت خروجی آنها یک عدد شیر اطمینان Safety Valve نصب می شود و ردی فشار مورد نظر Set می گردد و در صورت افزایش فشار به هر دلیل مقداری از گاز داخل کمپرسور از آن خارج می شود و به یک محیط مطمئنی منتقل می شود . در زیر شمائی از آن نشان داده شده است .

 

کمپرسور باد از لحاظ تعداد مرحله نیز به دو دسته زیر طبقه بندی می شوند :

 

الف  کمپرسورهای باد یک مرحله ای Single Stage

 

ب – کمپرسور باد چند مرحله ای Multistage

 

برای مواردی که حجم زیاد گاز با فشار بالا مورد نیاز است حتماً باید از کمپرسورهای چند مرحله استفاده شود بدین معنی که مراحل افزایش فشار در چندین مرحله انجام می شود .

 

دلایل اجبار به استفاده از کمپرسورهای چنر مرحله ای به شرح زیر است :

 

کم کردن تنشهای کششی و فشاری روی قسمتهای مختلف کمپرسور .

فرصت خنک کاری گاز در مراحل میانی به به توسط Inter Cooler ها .

صرفه جویی در مصرف انرژی .

کمپرسورهای حرارتی Thermal Compressors

 

حرارت دادن گاز نیز باعث افزایش جنبـــش مولکولهای گاز و افزایش فشار گاز در حجم ثــابت می شود ( دقیقاً مثل دیگهای زود پز که برای پخت غذا از آنها استفاده می شود ) که در بعضی از پروسه ها مثل یخچال های

 

نفتی یا گازی که با سیکل گازی کار می کنند از آن استفاده می شود و بالا بردن فشار گاز که در کمپرسورهای برقی به توسط کمپرسور انجام می­شود در این سیستم ها با حرارت دادن گاز ( سیکل جذبی ) انجام  می شود که توضیح بیشتر آن خارج از حوصله این مقوله می باشد .

 

در طبقه بندی فوق اژکتورها Ejectors ها نیز جز دسته سوم کمپرسورها طبقه بندی می شوند که ساختمان و اصول کار آنها با کمپرسورها متفاوت است و اساس کار آن بر افت فشار داخل اژکتور است که در اثر سرعت گرفتن سیال در آن بوجود می آید .

 

اژکتور ها بصورت یک شیپوره همگرا واگرا هــستند که با سرعت گرفتن سیال عبوری از آن ایجاد خــلا می کنند و با استفاده از خلا ایجاد شده بخارات را از داخل سیستم مربوطه مکیده و از آنجا خارج می کند . از اژکتورها برای کاربردهایی نظیر تخلیه آب حوضچه ها با استفاده از آب آتش نشانی و همچنین روی کندانسورهای توربین های بخار یا برج های خلا برای بیرون کشیدن بخارات Non Condense که  معمولاً با گازها همراه هستند مورد استفاده قرار می گیرند . اژکتورها در قسمت فوقانی دستگاههای خلا نصب می شوند . در توربین های بخار معمولاً اژکتورها با بخار Steam با فشار مناسب ( بسته به شرایط عملیاتی 60 یا 300 پوندی  ) کار می کنند . در اژکتورهای کوچک با بخار با فشار پایین کار می کنند بخارات خارج شده از اژکتور به طرف  محیط بیرون Vent می شود ولی در اژکتورهای بزرگ که با فشارهای بالا کار می کنند به دلیل زیاد بودن حجم بخارات عبوری از اژکتور Vent کردن بخارات مقرون به صرفه نیست . اگر فشار خروجی از اژکتور در حد مناسبی باشد بخارات خارج شده وارد شبکه بخار مناسب با آن فشار می شود و به مصرف دستگاه های دیگر می رسد و در غیر این صورت بخارات خارج شده وارد مبدلهای حرارتی دیگری ( کندانسورهای داخلی و میانی ) می شـود و در انـــجابــه مایع تبدیل می شود و همچنین بخارات کندانس نشده این مبدل ها نیز توسط اژکتورهای دیگری مکیده می شوند .

 

ملاحظات طراحي :

 

اگر جريان و فشار خروجي مورد نظر ما در بازده اقتصادي يك نوع كمپرسور قرار گيرد انتخاب ما در مرحله اول مشكلي ندارد اما اگر جريان و فشار خروجي در بازده اقتصادي دو نمونه كمپرسور قرار گرفت بايد مطالعات بيشتري بر انتخاب نهايي انجام دهيم.

 

تراز قدرت :همانطوري كه جريان و فشار خروجي كمپرسور مهم مي‌باشند تراز قدرت كمپرسور نيز بايد مدنظر قرار گيرد.

 

در خلاصه‌اي از بيشترين سطح توان برای  هر نوع كمپرسور فراهم شده است.

 

هد مورد نياز: كمپرسورهاي جابجايي مثبت بيشتر از كمپرسورهاي ديناميكي براي هدهاي بالا مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

نسبت فشار: كمپرسورهاي رفت و برگشتي چند مرحله‌اي از لحاظ اقتصادي براي نسبت فشارهاي بالا مناسب ترند.

روغن کاری کمپرسور هوا :كمپرسورهايي كه در آنها روغن به جريان فرآيندي تزريق مي‌شود، كمپرسورهايي كه نياز به روغن‌كاري داخلي دارند مثل كمپرسورهاي پيچشي براي كاربردهاي توليد اكسيژن و يا راكتورهايي كه روغن باعث آلوده كردن كاتاليست مي‌شود،نا ایمن هستند.

همراه شدن مايع با گاز: كمپرسورهاي پيشنهادي براي اين نوع كار كه امكان حضور مايع همراه گاز در كمپرسور مي‌باشد كمپرسورهاي رينگ مايع، حلزوني و انژكتورها هستند. حضور مايع همراه گاز در كمپرسورهاي گريز از مركز- تيغه لغزنده و رفت و برگشتي بسیار مضر است.

مواد جامد همراه جريان گاز: کمپرسورهای بادی رینگ مايع كمتر به اين موضوع حساسند. همچنين جريان گاز در كمپرسورهاي حلزوني، رفت و برگشتي روغني يا غير روغني و كمپرسورهاي گريز از مركز بايد عاري از مواد جامد باشد.

نوسان در جرم مولكولي: در مقايسه با كمپرسورهاي ديناميكي، كمپرسورهاي جابجايي مثبت به نوسان در جرم مولكولي كمتر حساسند. كمپرسوهاي ديناميكي براي تغييرات زياد در جرم مولكولي مناسب نيستند.

حساسيت به دماي خروجي: همه كمپرسورها براي جلوگيري از افزايش دماي خروجي مي‌توانند به صورت چند مرحله طراحي شوند. كمپرسورهاي پيچشي و گوشواره‌‌اي مي‌توانند در سرويس‌هاي مايع سرد كننده تزريق شده مورد استفاده قرار گيرند. كمپرسورهاي رينگ مايع دماي خروجي را نزديك به دماي مايع ورودي نگه مي‌دارند.

دماي بالاي ورودي: كمپرسورهاي گريز از مركز براي دماهاي ورودي از 350 تا 1000 فارنهايت طراحي شده‌اند. (0c540 تا 0c175) كمپرسورهاي حلزوني فشار بالا مي‌توانند دماي ورودي تا 0F 450 (0c 230) در صورتي كه روتور آنها با روغن خنك شوند مورد استفاده قرار گيرند.

تمايل رسوب گذاري گاز: کمپرسورهای باد محوري سرعت بالا و كمپرسورهاي گريز از مركز تك مرحله‌اي براي سيستم‌هاي رسوب گذار مناسب نيستند. كمپرسورهاي حلزوني قابل شستشو و كمپرسورهاي گريز از مركز قراردادي براي اين فرآيند پيشنهاد مي‌شوند. جدول 2 را ببينيد.

فاكتورهاي مقايسه كننده اقتصادي :

قيمت دستگاه

هزينه نصب:

هزينه نصب به اندازه فيزيكي و پيچيدگي‌هاي مكانيكي بستگي دارد. كمپرسورهاي حلزوني هزينه نصب كمتري نسبت به كمپرسورهاي رفت و برگشتي دارند.

بازده:

اين عامل بر هزينه بهره برداري تأثير مي‌گذارد.

تعميرات و نگهداري:

ملاحظات هزينه هاي نگهداري و تعمير بايد در نظر گرفته شود.

مقايسه سودمند كمپرسورها با هم :

در اين قسمت برتري و ضعف نمونه‌هاي خاص مورد بررسي قرار مي‌گيرند و با نمونه‌هاي ديگر مقايسه مي‌شوند.

كمپرسور باد محوري در مقابل با كمپرسورهاي گريز از مركز:

کمپرسورهای هوا محوري داراي رنج جرياني كامل تري از 30 تا ft3/min 300 هستند. (m3/hr 510 تا 51). پايين‌تر از (m3/hr 119) ft3/min 70 كمپرسورهاي گريز از مركز مناسب‌ترند. بالاتر از ft3/min 130 (m3/hr 220) كمپرسورهاي محوري مناسب‌ترند.

 

برتري ها :

جريان‌هاي ورودي بالا تا ft3/min 70 (m3/hr 200/1) طراحي‌هاي بالاتر از ft3/min 200 m3/hr 340) نسبت به كمپرسورهاي گريز از مركز قابل دسترسي هستند.

كمپرسورهاي محوري داراي بازده بيشتري نسبت به كمپرسورهاي گريز از مركز هستند بنابراين توان كمتري احتياج دارند. محرك كوچكتري نياز دارند و لوازم جانبي كمتر.

داراي اندازه و وزن كمتري نسبت به كمپرسورهاي گريز از مركز هستند. بنابراين داراي هزينه نصب كمتر و فضاي حفاظت كننده كمتر،‌ اندازه جرثقيل و فضاي كمتر و…

با توربین‌هاي بخار يا گازي در سرعت‌هاي بالا بدون احتياج به گيرباكس مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

طراحي شافت و بدنه آنها داراي انعطاف‌پذيري بيشتري است.

 

داراي نسبت فشار بالاتر در مقياسه با كمپرسورهاي گريز از مركز به خاطر بازده بيشتر.

 

در مقايسه با کمپرسورهای باد گريز از مركز بهتر مي‌تواند به صورت موازي بكار روند به علت ** تندتر هد و فلو

 

اشكال‌ها :

فضاي پايدار آنها كمتر است. مخصوصاً با محرك‌هاي سرعت ثابت. مگر از پره‌هاي ثابت تغيير پذير كه گران هستند مورد استفاده قرار گيرند.

سيستم‌هاي كنترل جريان و سرج آنها پيچيده‌تر و گران‌تر از كمپرسورهاي گريز از مركز است. سيستم كنترل سرج بايد كاملاً قابل اعتماد باشد زيرا سرج مي‌تواند كمپرسوري محوري را زود خراب كند.

خراب شدن آنها به علت وجود رسوب و خوردگي بيشتر از كمپرسور باد گريز از مركز است، بنابراين بايد از يك سيستم فيلتر بهتر در ورودي كمپرسورهاي گريز از مركز استفاده كرد و نبايد از كمپرسورهاي محوري در سيستم‌هاي رسوب گذار مدت زمان زيادي استفاده كرد.

خرابي ناشي از وجود ذرات مزاحم در كمپرسور محوري گرانتر از كمپرسور گريز از مركز تمام مي‌شود.

در حال حاضر مدلهاي پيشرفته كمپرسورهاي محوري داراي نسبت فشار كمتري نسبت به كمپرسوهاي گريز از مركز هستند.

هزينه قطعات كمكي (مثل پره‌هاي ثابت) گرانتر از كمپرسورهاي گريز از مركز است.

داراي سطح صداي بيشتر نسبت به گريز از مركزها هستند بنابراين بايد از سيستم‌هاي ضد صوت گرانتري استفاده كرد.

تشابهات :

هر دو کمپرسور هوا نسبتاً قابل اعتماد هستند.

حساسيت به دماي بالا و ارتعاشات روتور در هر دوي آنها تقريباً برابر است.

امكان اشكال و ارتعاشات پره‌ها در هر دوي آنها به خاطر تستهاي انجام شده بر روي آنها كم است.

هزينه‌هاي لوله كشي و نصب شیر ها ی کنترل در هر دوي آنها تقريباً يكي است.

کمپرسور باد گريز از مركز در مقايسه با كمپرسورهاي رفت و برگشتي:

 

برتري‌ها :

 

مدت زمان روشن بودن کمپرسور باد حتي تا 5 سال قابل دسترسي مي‌باشد.

اين کمپرسور نسبت به کمپرسور رفت و برگشتی با توجه به ميزان جريانش كوچكتر و سبك‌تر است و به پايه نصب کوچکتری احتياج دارد.

براي شرايط يكسان قيمت كمپرسور در جريانهاي بالا كمتر است.

با توجه به اندازه كوچكترش، هزينه نصب در آن كمتر است.

تعميرات كلي (total maintenance) در آنها داراي هزينه كمتري است.

هر گاه توربين گازي به عنوان محرك آنها استفاده مي‌شود مي‌توانند بدون گيرباكس مورد استفاده قرار گيرند.

كنترل جريان آنها ساده است و بازده آنها در گستره وسيعي از جریان بالاست.

روغن آب بند کننده يا روغن روان كننده گاز فرآيندي را كثيف نمي كند.

بدون نوسانات فشار هستند.

 

اشكال ها:

بازده كمتري ( 7 تا 13%) نسبت به کمپرسورهای رفت و برگشتي در نسبت فشار يكسان و جريان يكسان دارند مخصوصاً در نسبتهاي بيشتر از 2.

به مسيرهاي كنار گذر برای محافظت از پدیده سرج احتياج دارند.

نسبت فشار در اين كمپرسور به خواص گاز بيشتر حساس‌تر است (مثل جرم مولكولي) چون اين كمپرسورها داراي حدي بنام سرج هستند بنابراين داراي جريانها یی با جرم مولكولي بحراني مي‌شوند. پس در اين حالت در كاربردهاي دور متغير كمتر مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

براي گازهايي با جرم مولكولي كم نسبت فشار در آنها كم است. بنابراين به تعداد مراحل بيشتري احتياج دارند.

 

کمپرسور باد رفت و برشتي در مقايسه با انواع ديگر كمپرسورها :

برتري‌ها :

نسبت به کمپرسور باد گريز از مركز داراي گستره جريان اقتصادي كمتري هستند.

در كاربردهاي فشار بالا براي گازهايي با جرم مولكولي كم، اقتصادي‌اند.

قابل دسترسي در فشارهاي بالا هستند. در فشارهاي بالاتر از (barg250) psig 3600

نسبت به تغييرات تركيب گاز و تغييرات خصوصيات گاز حساسيت كمتري نسبت به كمپرسورهاي گريز از مركز دارند.

مي‌توانند كنترل ظرفيتي از 0 تا 100% داشته باشند. بوسيله ولوهاي بي‌بار كننده توان آنها در جريانهاي كم به كمترين حد خود مي‌رسد.

در نسبت فشارهاي بالاتر از 2 داراي بازده بيشتري نسبت به كمپرسورهاي گريز از مركز هستند.

جريان آنها به تغييرات فشار خروجي حساس نيست.

با سرد كردن بدنه آنها به دماي خروجي كمتري مي‌رسند.

كمتر به بالانس كوپلينگها نسبت به كمپرسورهاي محوري و گريز از مركز حساسترند كه در دورهاي بالاتري كار مي‌كنند.

مشكلات :

به علت حرکات رفت و برگشتي و ارتعاشات بيشتر به پايه قوي‌تري احتياج دارند.

هزينه تعمير آنها 2 تا 3 برابر بيشتر از كمپرسورهاي گريز از مركز است.

توانايي كاركرد بدون وقفه در آنها كمتر از كمپرسورهاي گريز از مركز است.

كمپرسور باد رفت و برگشتي به وجود ذرات جامد حساسترند.

نمونه‌هاي روغن كاري شده به همراه شدن روغن در گاز حساسترند زماني كه فيلم روغن روانكاري آنها از بين برود.

به فضاي بزرگتري احتياج دارند نسبت به كمپرسورهاي چرخشي و گريز از مركز

در نمونه‌هاي كه روغن كاري نمي‌شوند اجزاء پوشش دهنده مرتباً بايد عوض شوند.

نسبت به انواع ديگر به بهرهبردار های بيشتري احتياج دارند با توجه به مشكلات شیز های آنها و مشكلات سيستم روغن كاري آنها

کمپرسور باد پيچشي در مقايسه با كمپرسورهاي رفت و برگشتي :

 

کمپرسور باد پيچشي به عنوان يك دسته از كمپرسورها در كارهاي زير (barg35) Psig500 با كمپرسورهاي رفت و برگشتي مقايسه مي‌ شوند.

برتري‌ها :

هزينه كمتري در كاربردهاي 0 تا hp2 (kw150) دارند.

مدت زمان كاركرد بدون وقفه در آنها بيشتر است.

هزينه تعميرات كمتري دارند.

نياز به پايه كوچكتري نسبت به كمپرسورهاي رفت و برگشتي دارند.

داراي بازده مكانيكي بيشتري نسبت به كمپرسورهاي رفت و برگشتي هستند.

مشكلات :

بازده تراكم كمتري دارند.

كمپرسور نزديك به حالتهاي طراحي كار مي‌كند و براي حالت‌هاي دورتر از طراحي‌شان داراي كاربرد كمتري هستند.

داراي فشار خروجي كمتري هستند.

براي كنترل جريان فقط مجبور به محدود كردن سرعت و باي‌پس كردن هستيم.

كمپرسور باد حلزوني فشار بالا در مقايسه با انواع ديگر كمپرسورها:

 

کمپرسورهای هوا حلزوني معمولاً در رنج‌هاي توان hp 2500 تا 650 (kw1875 تا 500) با كمپرسورهاي گريز از مركز مقايسه مي‌شوند.

برتري‌ها :

به جز كمپرسور باد گريز از مركز و محوري ازکمپرسورهای دیگر قابل اعتمادترند (5/99-99)

در ميسر گاز احتياجي به روغن كاري ندارند.

داراي قيمت كمتري نسبت به كمپرسورهاي گريز از مركز در توانهاي بالاتر hp1500 (kw1125) و فشارهايي تا Psig250 (barg17) هستند.

بجز کمپرسورهای بادی رينگ مايع نسبت به حضور ذرات جامد و مايع حساسيت كمتري دارند.

براي كاربردهاي پليمريزاسيون بهتر از كمپرسورهاي ديگر هستند (بجز رينگ مايع) البته به شرط شستشو دادن

داراي بازده بيشتري نسبت به رينگ مايع هستند.

اجزاء چرخشي آنها داراي سطح استرس كمتري هستند نسبت به کمپرسور باد گريز از مركز

توانايي افزايش فشار بيشتر نسبت به نوع چرخشي دارند.

به تغييرات جرم مولكولي كمتر حساسند.

براي ظرفيت يكسان در مقايسه با کمپرسور باد رفت و برگشتي كوچكترند.

مشکلات:

هزینه‌ی تعمیرات آن‌ها نسبت به کمپرسور باد گریز از مرکز کم‌تر است. هم‌چنین دارای اعتماد‌پذیری کم‌تری هستند.

نزدیکی فاصله‌ی مجاز روتورها (Clearance) باعث ایجاد حساسیت به دمای خروجی می‌شود که به سیستم آب خنک‌کننده بستگی دارد.

به خاطر شکل خاص کمپرسور و پوسته آن، تعمیر سریع روی آن‌ها امکان‌پذیر نیست.

سطح صدا در آن‌ها بسیار بالاست.

کنترل جریان در آن‌ها از انعطاف‌پذیری کم‌تری نسبت به کمپرسورهای گریز از مرکز و رفت و برگشتی است.

عملکرد آن‌ها به خوردگی پوسته و روتور وابسته است.

مشکل در کمپرسور باعث خرابی در هر روتور و پوسته خواهد شد.

کمپرسور باد پره لغزشی در مقایسه با کمپرسور باد چرخشی:

 

اصلی‌ترین برتری‌ها و مشکلات کمپرسور باد پره لغزشی در مقایسه با کمپرسورهای بادی چرخشی به گونه‌ی زیر است:

برتری ها:

قیمت پایین

بازده‌ی تراکم بیش‌تری، هم‌چنین بازده‌ی کلی بیش‌تری نسبت به کمپرسورهای چرخشی دارد.

دارای بازده‌ی حجمی بسیار بالایی است.

به شتاب کمی برای روشن شدن احتیاج دارد.

مشکلات :

به روغن‌‌کاری مداومی احتیاج دارند (10 مرتبه بیش‌تر از کمپرسورهای رفت و برگشتی)

نگه‌داری آن‌ها نسبتاً سخت است به خاطر نزدیکی دو روتور و روغن میان آن‌ها و وجود یاتاقان‌های بدون اصطکاک

به وجود ذرات جامد حساس‌اند و به یک فیلتر در جریان ورودی احتیاج دارند.

 

کمپرسور باد رینگ مایع در مقایسه با انواع دیگر کمپرسور :

برتری ها:

دمای خروجی آن‌ها کم‌تر است بنابراین برای فرآیندهای پلی‌مریزاسون و فرآیندهای دما ثابت مناسبند.

به همراه بودن مایع یا گاز حساسیت کم‌تری نشان می‌دهند.

به وجود ذرات جامد کم‌تر حساس‌اند.

 

Oil free operation

قابل اعتمادند و هزینه نگه‌داری کمی دارند زیرا مکانیزم مکانیکی آن‌ها ساده است و تنها یک جزء متحرک در آنها وجود دارد.

بازده‌ی آن‌ها در فرآیند‌های ایجاد خلاء 5 برابر انژکتورهاست.

دمای ورودی آن‌ها می‌تواند بالا باشد.

دارای نوسانات کمتری در فشار خروجی هستند.

مشکلات :

بازده‌ی کلی آن‌ها کم است (%50-35) به خاطر توانی که برای کمپرس کردن مایع و برگشت آن از بین می‌رود.

دارای سیستم آب‌بندی پیچیده و گران‌قیمتی هستند.

 

 

1 دیدگاه برای “صفر تا صد کمپرسور باد

  1. اشتراک‌ها: هر آنچه درباره انتخاب یک روغن کمپرسور باد باید بدانید!- کمپرسور رهنما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پیشنهاد ویژه برای شما : دانلود رایگان چک لیست انتخاب کمپرسور هوا
ایمیل خود را وارد کرده و سپس دانلود کنید.
دانلود
close-image