7 نکته مهم که قبل از اجاره کمپرسور هوا باید بدانید

سوال مهم درباره کمپرسور هوا

اگر قصد خرید یا اجاره کمپرسور هوا را دارید پیشنهاد می کنم مقاله زیر را حتما مطالعه کنید.

1-به چه حجم هوا خروجی برای اجاره کمپرسور هوا نیاز دارید؟

اولین فاکتوری که قبل از اجاره کمپرسور هوا باید بدانید این است که کمپرسور چه حجم یا دبی خروجی باید داشته باشد. کمپرسورهای دیزلی معمولا از 2 متر مکعب در دقیقه تا 45 متر مکعب دردقیقه هوا تولید می کنند. متناسب با زمینه کاری خود باید کمپرسور باد مورد نظر خود را انتخاب کنید.اگر برای کارهایی مانند ویبره بتون یا تخریب بتن و آسفالت نیاز دارید کمپرسور هوا بین 2 تا 5 متر مکعب در دقیقه جواب کار شما را می دهد. گاهی برای کارهای پتروشیمی ممکن است به 100 تا 150 متر مکعب هوا نیاز باشد که باید 3 تا 4 دستگاه کمپرسور هوایی که 45 متر مکعب در دقیقه خروجی هوا آنها است را انتخاب کنید.

حجم هوا خروجی جهت اجاره کمپرسور هوا
در این تصویر نشان دادیم که برای تبدیل واحد های حجم خروجی کمپرسور هوا به چه فرمولی نیاز دارید

2-برای اجاره کمپرسور هوا به چه فشار هوایی نیاز دارید؟

نکته بعدی که باید قبل از اجاره کمپرسور باد به آن توجه کرد این است که به چه فشار خروجی هوا برای کار خود نیاز دارید. کمپرسورهای هوا دیزلی معمولا از 5 بار تا 30 بار فشار را تولید می کنند . برای مثال شما اگر کمپرسور هوایی با 25 متر مکعب نیاز دارید می خواهید که چه فشاری را به شما تحویل دهد . که این فشار ممکن است از 5 تا 30 بار متغییر باشد. ضمنا نکته مهم اینجا است که کمپرسورهای با حجم پایین نمی توانند فشار بالایی را تولید کنند. مثلا کمپرسور بادی با 10 متر مکعب هوادهی نهایت می تواند تا 10 بار فشار خروجی را تولید کند.

فشار هوای خروجی کمپرسور هوا
در این تصویر نشان داده ایم که برای تبدیل واحدهای فشار هوا به چه فرمولی نیاز دارید

3-اجاره کمپرسور هوا دیزلی بهتر است یا برقی ؟

همانطور که از اسم آنها مشخص است کمپرسور برقی با برق کار می کند و یک دینام دارد و کمپرسور دیزلی با سوخت گازوییل کار می کند و یک موتور دیزلی دارد.اگر در یک معدن کار می کنید و هیچ دسترسی به برق ندارید که مجبورید از کمپرسور دیزلی استفاده کنید ولی اگر در منطقه ای کار می کنید که دسترسی به برق سه فاز دارید می توانید از کمپرسور های برقی استفاده کنید . البته نکته مهم این است که ما اینجا از کمپرسورهای برقی کوچکی که برای کارهایی مانند کابینت کارها و غیره است صحبت نمی کنیم . کمپرسورهای برقی منظورمان است که برای کارهای ساختمانی یا کارخانجات استفاده می شود.

یقینا هزینه تامین گازوییل برای کمپرسورهای دیزلی بسیار بیشتر از هزینه برق برای کمپرسورهای برقی است.اما مورد دیگری که با آن برمی خوریم این است که کمپرسورهای برقی از یک حجمی به بالا را در ایران اجاره نمی دهند و فقط برای فروش هستند.خرید یک کمپرسور برقی هم بسیار گرانتر از اجاره یا خرید کمپرسور دیزلی است. حالا باید محاسبات خود را انجام دهید که برای پروژه مورد نظر خود بهتر است که یک کمپرسور هوا دیزلی همراه با گازوییل تامین کنید یا اینکه یک کمپرسور برقی تهیه کنید . البته برای بسیاری از کارها از همان ابتدا مشخص است که به چه نوع کمپرسوری نیاز است . برای کارهای معدنی و راهسازی و عمرانی که اکثرا از کمپرسورهای دیزلی استفاده می شود و برای کارخانجات تولیدی که اکثرا در شهرک های صنعتی واقع شده اند هم از کمپرسورهای برقی استفاده می شود. اما برای ما هم خیلی پیش آمده که کارخانجات بزرگ برای سرویس کمپرسورهای برقی خود برای مدت کوتاهی به اجاره کمپرسورهای دیزلی رو آورده اند.

کمپرسور دیزلی یا کمپرسور برقی
تفاوت بین کمپرسور های دیزلی و برقی

4-حمل و نقل کمپرسور هوا چگونه است؟

وزن کمپرسورهای هوا ازحدود یک تن شروع می شود تا حدود هفت تن می رسد. کمپرسورهای کوچک که وزن کمتری دارند را با یک وانت هم می توان بکسل کرد و به محل پروژه برد . کمپرسورهای هوا تا 5 تن را هم می توان با جرثقیل های کوچک جابه جا کرد و کمپرسورهای بزرگتر را با جرثقیل های 10 تن جا به جا می کنند . نکته اینجا است که در شهرهای بزرگ مثل تهران جرثقیل های کوچک می توانند در وسط روز هم در شهر تردد کنند . اما برای حمل کمپرسورهای بالای 5 تن که نیاز به جرثقیل ده تن است باید بعد از ساعت 10 شب حمل وبارگیری شوند.

ضمنا کمپرسورهای دیزلی تمام شان مالبند دارند وبرای جابه جایی های کوچک در پروژه های معدنی و راهسازی می توان آنها را به وسیله ماشین دیگری مانند کامیون یا لودر یا لیفتراک کشید و جابه جا کرد.

 

جهت اجاره یا فروش کمپرسور روی بخش مورد نظر کلیک کنید.

 

5-یک کمپرسور هوا دیزلی چند لیتر سوخت در ساعت مصرف می کند؟

مصرف سوخت کمپرسورهای هوا بستگی با توجه به حجم هوادهی آنها متغییر است . کمپرسورهای کوچک که موتور 4 سیلندر دارند با کمپرسورهای بزرگی که موتور 6 سیلندر دارند قطعا مصرف گازوییل کمتری دارند . و باز هم با توجه به شرکت سازنده موتور دیزلی که ممکن است کاترپیلار یا کمنز یا بنز یا دویتس باشد باز هم متفاوت است . با توجه به نوع کار کمپرسور هوا که با دور بالا کار کند یا دور پایین باز هم متفاوت است .

اما در اینجا یک معیاری به شما میدهم که در هر نوع دستگاه و هر نوع سازنده ای می توانید متوجه شوید که مصرف سوخت آن کمپرسور چقدر است . با توجه به تجربه ای که در این زمینه کسب کردم به این نتیجه رسیدم که تمام کمپرسورها حجم باک آنها برای 10 تا 12 ساعت کار مفید می باشد. حالا اگر موتور با دور پایین کار کند و زیاد گاز نخورد تا 12 ساعت کل حجم باک را مصرف می کند و اگر با دور بالا کار کند در 9 تا 10 ساعت کل حجم باک را مصرف می کند . پس برای اینکه ببینید یک کمپرسور باد چقدر گازوییل مصرف می کند می توانید حجم باک آن را به 10 یا 12 تقسیم کنید تا مقدار مصرف یک ساعت آن بدست بیاید و بنوانید برای تهیه گازوویل مورد نیاز پیش بینی بکنید .

 

6-اگر به هوا خشک بدون حتی یک قطره آب یا روغن نیاز دارید ؟

کمپرسورهای هوا از لحاظ واحد تولید کننده هوا آنها به دو دسته اویل فری ( oil free ) و اویل اینجکت ( oil inject ) تقسیم بندی می شوند.

کمپرسورهای بادی که واحد تولید کننده هوا آنها از نوع اویل فری است در هوای خروجی آنها حتی یک قطره آب و روغن هم پیدا نمی شود و کاملا خشک هستند. از این نوع کمپرسورهای هوا معمولا در صنایع غذایی که مستقیما با مواد غذایی در ارتباط است استفاده می شود. همچنین در بخش های از صنایع نفت و گاز و پتروشیمی که حساسیت بالایی دارند.در تست نهایی خطوط لوله گاز که به منظور خشک کردن خطوط لوله است هم از این کمپرسورها استفاده می شود .

تفاوت کمپرسورهای اویل فری در این است که در مرحله فشرده سازی هوا، روغن برای خنک کاری با هوا تداخلی پیدا نمی کند.

اما نکته مهم در اینجا است که کمپرسورهای اویل فری بسیار گران هستند و در بسیاری از پروژه ها و صنایع به جای استفاده از کمپرسور اویل فری ترجیح می دهند از یک کمپرسور اویل اینجکت ارزان تر استفاده کنند و برای خشک کرده هوا خروجی از درایرها و فیلترهای آبگیر استفاده کنند که به صرفه تر است.

کمپرسورهای هوا اویل اینجکت ، روغن با هوا جهت خنک کاری واحد تولید هوا درگیر می شود اما در انتها به وسیله یک فیلتر سپراتور روغن از هوا جدا می شود. ممکن است بعد از مدت زمانی که از کارکرد فیلتر سپراتور گذشته باشد خاصیت جداکنندگی آن کمتر شود و یا دچار پارگی و ترکیدگی شود. که در این صورت روغن به همراه هوا از دستگاه خارج می شود و بلافاصله باید فیلتر سپراتور آن را تعویض کرد.

کمپرسور هوا خشک
کمپرسور هوا خشک کمپرسوری است که در هوای خروجی آن آب و روغنی وجود ندارد

7-در قیمت کمپرسور هوا چه ملاک هایی تاثیر دارند؟

اگر قصد خرید یا اجاره کمپرسور هوا را دارید و یا پروژه تان تمام شده و در فکر فروش کمپرسور باد دیزلی هستید، چند معیار است که در قیمت کمپرسور معدنی تاثیر دارد.

  • مقدار ساعت کارکرد دستگاه: هر چقدر ساعت کار کمپرسور هوا کمتر باشد قیمت آن دستگاه بالاتر است.
  • سال ساخت دستگاه : این معیار هم مانند خرید و فروش خودرو می باشد که هرچقدر سال ساخت دستگاه جدیدتر باشد روی قیمت نهایی هم تاثیر دارد.
  • نوع موتور دستگاه : اینکه نوع موتور کمپرسور هوا از چه تیپ و شرکتی می باشد هم در بازار ایران تاثیر دارد. تفاوت قیمت بین موتور کاترپیلار و کمنز و بنز وجود دارد . حتی در بین موتورهای ساخته شده مثلا توسط کاترپیلار بین تیپ های آن هم تفاوت قیمت وجود دارد.
  • تمیز بودن بدنه دستگاه : بدنه و ظاهر کمپرسور باد هم قطعا در قیمت نهایی تاثیر دارد.
  • نوع سند و برگه گمرکی : نکته بسیار مهمی است که در معاملات باید به آن توجه کرد. از سند و برگه سبز گمرکی کمپرسور هوا اطمینان حاصل کنیم و تمام شماره های فنی آن را چک کنیم.

 

 

 

 

مشاوره رایگان و ارسال پیش فاکتور

برای دریافت اطلاعات بیشتر جهت اجاره کمپرسور یا فروش کمپرسور با شماره زیر تماس بگیرید.

۰۹۱۲۴۰۹۴۰۱۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پیشنهاد ویژه برای شما : دانلود رایگان چک لیست انتخاب کمپرسور هوا
ایمیل خود را وارد کرده و سپس دانلود کنید.
دانلود
close-image