سرویس‌های دوره‌ای کمپرسور هوا چقدر اهمیت دارند؟

سرویس دوره ای کمپرسور هوا



یادمه که در پروژه تونل نیایش در حدود سال ۹۰ ، قرارگاه خاتم دو دستگاه کمپرسور هوا اطلس کوپکو صفر خریداری کرده بود و استفاده می‌کرد. حدود ۱۵۰۰ ساعت که دستگاه‌ها کار کرده بودند جفتشون خراب شده بود و نیاز به تعمیر داشت.

وقتی دستگاه‌ها رو دیددم متوجه شدم که از روز اول تا آن موقع اصلا رادیاتورهای دستگاه را تمیز نکرده بودند و همین باعث خرابی کمپرسورها شده بود. کاری که شاید هفته‌ای نیم ساعت زمان می‌برد باعث خسارت چند میلیونی در آن زمان شده بود.

در این مقاله می‌خواهم به موارد ساده‌ای از سرویس‌های دوره‌ای برای کمپرسور هوا بپردازیم که باعث پایین آمدن استهلاک کمپرسور هوا و بالا رفتن عمر موتور و قطعات آن می‌شود.

امیدوارم براتون مفید باشه.

 

۱-روغن موتور کمپرسور :

روغن موتور کمپرسورهای دیزلی باید بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ ساعت تعویض بشود.اگر از روغن موتور باکیفیت استفاده می‌کنید تا ۱۵۰ ساعت و اگر از روغن‌های معمولی استفاده می‌کنید حداکثر تا ۱۰۰ ساعت آن را تعویض کنید.یکسری از موتورها هم هستند که روغن‌های مخصوص نیاز دارند.موتورهای کاترپیلار c9 فقط با روغن های 15w-40  کار می کنند و اگر روغن های دیگری داخل آنها بریزید در مکان هایی که مقداری هوا خنک باشد به هیچ وجه روشن نمی شوند. این تجربه ای بود که به خاطر آن ما خیلی خسارت دیدیم. زمانی که برای اولین بار یک دستگاه کمپرسور سولییر 900 با موتور c9 خریداری کردیم در فصل تابستان بود و به راحتی در گرما روشن می‌شد. در فصل زمستان ما این دستگاه را سر کار فرستادیم و زمانی که روغن آن را عوض کردیم و روغن 20w-40 داخل آن ریختیم هرکاری که کردیم روشن نشد و مجبور شدیم که دستگاه را از آنجا به کارگاهمان برگردانیم و بعد از بازدید و پرسش از چند مکانیک متوجه شدیم که فقط روغن‌های روان روی این دستگاه‌ها کار می‌کنند.

 

۲- فیلترهای روغن و گازوییل کمپرسور

ما خودمان معمولا فیلترهای گازوییل را با هر بار تعویض روغن عوض می‌کنیم و فیلترهای روغن موتور را با هر یک بار در میان تعویض روغن عوض می‌کنیم. برای خریداری فیلترها سعی کنید فیلترهای باکیفیت خریداری کنید.متاسفانه در بازار پر شده از فیلترهای مارک خارجی که اکثرا هم تقلبی هستند.

فیلترهای گازوییل هم یک نمونه فیلتر آبگیر وجود دارد که مبلغ بالاتری نسبت به فیلترهای معمولی دارند اما عمر پمپ انژکتور و سوزن انژکتورها را بالا می‌برد.

 

۳-فیلتر هواکش کمپرسور

فیلتر هواکش‌ها اگر جنس خوب و باکیفیتی داشته باشند معمولا تا ۲ سال هم دوام دارند.اما در صورتی که درست از آنها استفاده شود. فیلتر هواکش برای کمپرسور یکی از مهمترین وظایف را دارد. رساندن هوا تمیز به واحد هواساز و موتور کمپرسور می‌باشد. در ابتدا باید سعی کنیم که در پروژه‌ها کمپرسور هوا را در مکانی قرار دهیم که کمترین گردوخاک به آن برسد.در مرحله بعدی باید حواسمان به فیلترها باشد که مرتب آنها را باد بگیریم و تمیزشان کنیم.در باد گرفتن فیلتر هواکش چند نکته مهم است. اول اینکه وقتی در حال تمیز کردن هواکش‌ها هستیم همان گرد و خاک به سمت کمپرسور نرود و وارد دستگاه بشود . دومین نکته اینکه با فشار هوا کم هواکش‌ها را باد بگیریم که باعث خرابی یا پاره شدن کاغذ هواکش‌ها نشود.

 

۴-روغن هیدرولیک کمپرسور:

وظیفه روغن هیدرولیک خنک کردن و روغنکاری بلبرینگ‌های واحد هواساز است. معمولا هر ۱۰۰۰ ساعت باید عوض شود. اما باز هم به تمیزی روغن بستگی دارد. گاهی کمپرسور در محیط تمیز و بدون آلودگی کار می‌کند و بعد از ۱۰۰۰ ساعت هم همچنان روغن تمیز و بدون آلودگی است. گاهی هم برعکس این قضیه ممکن است  و کمپرسور در یک معدن پر از گرد و خاک کار می‌کند و بعد از چند ماه کار، روغن هیدرلیک کمپرسور سیاه می‌شود . البته تمیز کاری مرتب فیلتر هواکش هم نقش موثری در تمیز ماندن روغن هیدرولیک دارد. موقع خرید روغن هیدرولیک می‌توانید روغن مخصوص کمپرسور هوا خریداری کنید که مقداری از روغن‌های معمولی گرانتر هستند اما دما واحد تولید هوا را پایین‌تر نگه می‌دارند و کف هم نمی‌کنند.

نکته پایانی آنکه در هر بار تعویض روغن هیدرولیک فراموش نکنید که فیلتر هیدرولیک کمپرسور باد را هم تعویض کنید.در بعضی از شرکت‌ها دیدم که به‌جای فیلتر هیدرولیک همان فیلتر روغن موتور را می‌بینند که کاملا اشتباه است و باید فیلتر هیدرولیک مخصوص بسته شود.

جهت دریافت اطلاعات در مورد فروش کمپرسور باد دیزلی با ما تماس بگیرید.

۵-تخلیه آب کف باک کمپرسور:

ممکن است در پروژه‌ها به علت سوختگیری از مخزن یا با ۲۰ لیتری مقداری آب داخل مخزن باشد و یا در هنگام بارندگی  آب وارد باک کمپرسور هوا شود. بهترین کار این است که ماهی یک بار شیر تخلیه کف باک را باز کنید و حدود ۲۰ تا ۴۰ لیتر از آن را خالی کنید تا مطمئن شوید که آبی در کف باک نمانده.

نکته مهم دیگری اینکه در هنگام سوختگیری حتما کمپرسور هوا را خاموش کنید و حدود ۲۰ دقیقه بعد از  اتمام سوختگیری دستگاه را روشن کنید. چون در هنگام سوختگیری آشغال‌های کف باک به هم می‌خورد و اگر بلافاصله کمپرسور را روشن کنید این آشغال‌ها وارد مسیر گازوییل شده و فیلترهای گازوییل را مسدود می‌کنند.

 

۶-باد گرفتن و تمیزکاری رادیاتور کمپرسور

کاری که مخصوصا در مناطق گرم باید مدام انجام شود بادگرفتن رادیاتور کمپرسور است.اگر رادیاتور کمپرسور کار خود را خوب انجام ندهد باعث داغ کردن و گاهی خاموش شدن و جوش آوردن کمپرسور هوا می‌شود.اگر خیلی رادیاتور گرد و خاک گرفته بهتر است اول با فشار باد زیاد، آن را تمیز کنیم و سپس با کارواش آن را بشوییم. بعضی مواقع هم روغن‌ریزی موتور کمپرسور به رادیاتور می‌پاشد و همین موضوع باعث عملکرد بد رادیاتور می‌شود که فقط با کارواش کردن آن می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

 

این چند موردی بود که اگر به آنها عمل کنیم استهلاک و خرابی‌های کمپرسور باد به شدت کاهش می‌یابد.

در پایان متشکرم که وقت گذاشتید و این مقاله را مطالعه کردید.

نویسنده : مهرداد رهنما

 

 

 

 

جهت اجاره یا فروش کمپرسور روی بخش مورد نظر کلیک کنید.

مشاوره رایگان و ارسال پیش فاکتور

برای دریافت اطلاعات بیشتر جهت اجاره کمپرسور یا فروش کمپرسور با شماره زیر تماس بگیرید.

۰۹۱۲۴۰۹۴۰۱۶

1 دیدگاه برای “سرویس‌های دوره‌ای کمپرسور هوا چقدر اهمیت دارند؟

  1. اشتراک‌ها: کمپرسور هوا بخریم یا اجاره کنیم؟ -فقط در ۲ دقیقه بخوانید کمپرسور رهنما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پیشنهاد ویژه برای شما : دانلود رایگان چک لیست انتخاب کمپرسور هوا
ایمیل خود را وارد کرده و سپس دانلود کنید.
دانلود
close-image