کمپرسور دیزلی و هرآنچه باید بدانید

کمپرسور هوا دیزلی



بعضی مواقع از شرکت‌هایی با من تماس می‌گیرند و نیاز به اجاره کمپرسور هوا دارند اما اصلا هیچ اطلاعاتی در مورد آن ندارند. این تماس‌ها معمولا از طرف منشی یا پشتیبانی شرکت‌ها است که به آنها گفته شده که شرکتشان نیاز به یک کمپرسور دارند.در حالی که اطلاعات دیگری به آنها داده نشده. من اولین سوالی که از آنها می‌کنم این است که شما کمپرسور دیزلی نیاز دارید یا کمپرسور برقی؟ کمپرسور اویل‌فری می‌خواهید یا اویل اینجکت؟و یکسری سوالات دیگر تا متوجه بشوم که آنها نیاز به چه دستگاهی دارند.

در این مقاله می‌خواهم به اطلاعاتی که در مورد کمپرسورهای دیزلی نیاز هست بپردازم.

نحوه کار کمپرسورهای دیزلی

در شمای کلی یک کمپرسور دیزلی از دو بخش کلی تشکیل شده است:

۱- یک موتور دیزلی

۲- یک واحد تولید کننده هوا

موتور دیزلی

وظیفه موتور دیزلی چرخاندن واحد تولید کننده هوا است. بعد از اینکه کمپرسور هوا استارت می‌خورد موتور دیزلی شروع به چرخاندن واحد می‌کند. روی تابلو کمپرسور هوا یک دکمه زیر بار قرار دارد که با فشردن آن دکمه کمپرسور زیر بار می‌رود و شروع به تولید هوا می‌کند.

جهت اجاره یا فروش کمپرسور روی بخش مورد نظر کلیک کنید.

موتور های دیزلی در این بخش وظیفه به چرخش درآوردن واحد تولید کننده هوا را دارند. واحد تولید هوا با چرخش خود هوا محیط را به داخل می‌کشد و آن را متراکم کرده و به سمت مخزن ذخیره هوا می‌برد. موتور دیزلی و واحد هواساز توسط یک قطعه‌ای که کوپلینگ نام دارد به هم متصل می‌شوند.

در گفتگوهای عامیانه به قسمت اول موتور کمپرسور و به قسمت دوم واحد کمپرسور می‌گویند.

واحدهای تولید کننده هوا به اقسام مختلفی تقسیم می‌شوند مانند پیستونی یا حلزونی وغیره .در کمپرسورهای دیزلی واحد تولید کننده هوا از نوع اسکرو است. واحد اسکرو از دو قطعه حلزونی شکل تشکیل شده است که این دو قطعه با چرخیدن هوا را به داخل می‌کشند. واحدهای تولید هوا اسکرو توانایی این را دارند که حجم هوا بسیار زیادی را بصورت متناوب تولید کنند.

این تعریف به صورت خیلی کلی ارائه شد اما کم‌کم وارد جزئیات آن می‌شویم.یک کمپرسور هوا قسمت‌های دیگری هم دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

شمای کلی کمپرسور دیزلی

مشخصات کمپرسور دیزلی:

همانطور که در تصویر بالا می بینید یک کمپرسور دیزلی از اجزا مختلفی تشکیل شده است.

رادیاتور آب:

همانطور که مشخص است رادیاتور آب برای خنک کردن موتور دیزلی استفاده می‌شود. البته در بعضی از کمپرسورها رادیاتور آب وجود ندارد و این کمپرسورها با هوا خنک می‌شوند که به آنها کمپرسور هوا خنک می‌گویند. کمپرسورهای هوا خنک بیشتر در مناطق سردسیر کارایی دارند.

رادیاتور روغن:

واحد هواساز برای اینکه خنک کار کند نیاز به روغن دارد. این روغن هم در داخل رادیاتور روغن خنک می‌شود و به واحد هواساز برمی‌گردد.روغنی که برای این کار استفاده می‌شود از نوع روغن هیدرولیک است.

تانک ذخیره هوا:

بعد از اینکه هوا در واحد هواساز فشرده شد به سمت مخزن ذخیره هوا هدایت می‌شود.در بالای این مخزن یک ریگلاتور وجود دارد.فشار خروجی توسط این ریگلاتور تنظیم می‌شود و تا زمانی که هوای فشرده به آن حد مجاز نرسیده باشد هوا خارج نمی‌شود. قبل از اینکه هوا از مخزن ذخیره هوا خارج شود از یک فیلتر سپراتور عبور می‌کند. وظیفه این فلیتر جدا کردن روغن از هوا می‌باشد تا هوای خشک از کمپرسور خارج شود. روغن جدا شده از هوا باز برای خنک کاری واحد هواساز به چرخه برمی‌گردد.

رادیاتور هوا :

رادیاتور هوا مربوط به قسمت موتور دیزلی می‌شود. وظیفه رادیاتور هوا خنک کردن هوای ورودی به موتور دیزلی است.این کار باعث افزایش راندمان موتور دیزلی می‌شود.

نحوه کار واحد تولید هوا

در داخل واحد تولید هوا دو قطعه مارپیچی شکل قرار دارند. این دو قطعه با سرعت بالا داخل همدیگر می‌چرخند و هوا را به داخل می‌کشند. در این لحظه هوا با روغن مخلوطمی‌شوند و با فشار زیاد به سمت مخزن ذخیره هوا هدایت می‌شوند.

واحد تولید کننده هوا

واحدهای تولید هوا به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • واحدهای یک مرحله‌ای ( تک استیج )
  • واحدهای دو مرحله‌ای ( دو استیج )

واحدهای یک مرحله‌ای برای کمپرسورهای فشار پایین تا ۱۲ بار هستند. هوا بعد از فشرده شدن در این واحدها به سمت مخزن می‌رود. اما واحدهای دو مرحله‌ای برای کمپرسورهای فشار قوی تا ۳۰ بار استفاده می‌شود. این واحدها بعد از فشرده شدن هوا در مرحله اول، هوا را به سمت مرحله دوم فشرده سازی می‌برند و فشار هوا بالاتر می‌رود. بعد از گذر هوا از این دو مرحله، هوا فشرده شده به سمت مخزن ذخیره هوا می‌رود.

واحد تولید هوا کمپرسور دیزلی

شرکت‌های سازنده کمپرسورهای دیزلی

معروف‌ترین شرکت‌های سازنده کمپرسورهای دیزلی امریکایی و اروپایی هستند.شرکت‌های امریکایی مانند اینگرسولرند و سولییر و شرکت‌های اروپایی سازنده کمپرسور دیزلی مانند اطلس کوپکو و کمپ‌ایر هستند. در زیر به معرفی چند دستگاه از شرکت‌های مختلف می‌پردازیم. اگر نیاز به دریافت قیمت کمپرسور باد دیزلی داشتید می‌توانید با ما تماس بگیرید.

برخی از کمپرسورهای دیزلی ساخت شرکت اینگرسولرند

شرکت اینگرسولرند در سال 1871 در نیویورک امریکا تاسیس شد. یعنی چیزی در حدود سال 1250 هجری شمسی این شرکت در امریکا تاسیس شده است. مهمترین ویژگی که در کمپرسور اینگرسولرند می توان دید سادگی بسیار زیاد در ساخت آن است.

شرکت ایگرسولرند

مدل کمپرسور حجم هوادهی

(متر مکعب)

فشار خروجی

(bar)

مدل موتور
کمپرسور دیزلی اینگرسولرند ۹/۲۵۵ ۲۵ ۹ کاترپیلار ۳۳۰۶
کمپرسور دیزلی اینگرسولرند ۱۲/۲۳۵ ۲۳ ۱۲ کاترپیلار۳۳۰۶
کمپرسور دیزلی اینگرسولرند HP1300 ۳۶ ۱۰ کاترپیلار۳۴۰۶
کمپرسور دیزلی اینگرسولرند HP1600 ۴۵ ۸ کاترپیلار۳۴۰۶
کمپرسور دیزلی اینگرسولرند ۲۵/۳۳۰ ۳۳ ۲۵ کاترپیلار c15
کمپرسور دیزلی اینگرسولرند ۹/۲۷۰ ۲۷ ۹ کاترپیلار۳۳۰۶
کمپرسور دیزلی اینگرسولرند ۹/۳۰۰ ۳۰ ۹ کاترپیلار ۳۳۰۶
کمپرسور دیزلی اینگرسولرند ۱۷/۲۳۵ ۲۳ ۱۷ کاترپیلار
کمپرسور دیزلی اینگرسولرند ۲۱/۲۱۵ ۲۱ ۲۱ کاترپیلار
کمپرسور دیزلی اینگرسولرند HP675 19 10 کمنز QSC
کمپرسور دیزلی اینگرسولرند XP750 21 8/5 کمنز QSC
کمپرسور دیزلی اینگرسولرند HP750 21 10 کمنز QSC
کمپرسور دیزلی اینگرسولرند XP825 23 8/5 کمنز QSC

برخی از کمپرسورهای دیزلی ساخت شرکت سولییر

شرکت سولییر یکی از بزرگترین تولید کننده های کمپرسور های اسکرو در جهان است. این شرکت در سال 1965 در شهر میشیگان امریکا تاسیس شده است.

شرکت سولییر

مدل کمپرسور حجم هوادهی

(متر مکعب)

فشار خروجی

( bar )

موتور
کمپرسور دیزلی سولییر ۶۰۰ ۱۵ ۸ کاترپیلار
کمپرسور دیزلی سولییر 750 ۲۱ ۱۲ کاترپیلار 3306
کمپرسور دیزلی سولییر ۹۰۰ ۲۵ ۱۰ کاترپیلار c9
کمپرسور دیزلی سولییر ۱۳۰۰ ۳۶ ۱۰ کاترپیلار c15
کمپرسور دیزلی سولییر ۱۶۰۰ ۴۵ ۱۰ کاترپیلار c15
کمپرسور دیزلی سولییر XHH900 ۲۵ ۲۵ کاترپیلارC15

تعدادی از کمپرسورهای دیزلی ساخت شرکت اطلس کوپکو

اطلس کوپکو یک شرکت چند ملیتی سوئدی است که در سال 1873 تاسیس شده است.

شرکت اطلس کوپکو

مدل موتور حجم هوادهی

(متر مکعب)

فشار خروجی

( bar)

موتور
کمپرسور دیزلی اطلس کوپکو XRVS466 27 25 مرسدس بنز
کمپرسور دیزلی اطلس کوپکو XRVS346 20 25 مرسدس بنز
کمپرسور دیزلی اطلس کوپکو XRHS486 30 20 مرسدس بنز
کمپرسور دیزلی اطلس کوپکو XRHS396 24 20 مرسدس بنز
کمپرسور دیزلی اطلس کوپکو XAHS416 25 12 مرسدس بنز
کمپرسور دیزلی اطلس کوپکو XAHS306 19 12 مرسدس بنز
کمپرسور دیزلی اطلس کوپکو XAMS586 36 9 مرسدس بنز
کمپرسور دیزلی اطلس کوپکو XAMS486 30 9 مرسدس بنز
کمپرسور دیزلی اطلس کوپکو XAMS376 23 9 مرسدس بنز
کمپرسور دیزلی اطلس کوپکو XAS426 25 7 مرسدس بنز

جهت دریافت قیمت کمپرسور دیزلی اطلس کوپکو می‌توانید با ما تماس بگیرید.

فرمول تبدیل دبی خروجی و فشار خروجی کمپرسورهای دیزلی

بارزترین مشخصه کمپرسورهای دیزلی ۲ فاکتور است:

۱- دبی خروجی

۲- فشار خروجی

دبی خروجی برای کمپرسورهای دیزلی

دبی خروجی یا حجم خروجی هوا در کمپرسورهای دیزلی براساس CFM ( فوت مکعب در دقیقه ) می‌باشد.برای تبدیل CFM  به متر مکعب در دقیقه یا لیتر بر ثانیه می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید.

۱ فوت مکعب در دقیقه = ۲۸.۳۲ لیتر در دقیقه

۱ متر مکعب در دقیقه = ۱۰۰۰ لیتر در دقیقه

۶ متر مکعب در دقیقه = ۱۰۰ لیتر در ثانیه

۲.۸۳ متر مکعب در دقیقه = ۱۰۰ فوت مکعب در دقیقه

فشار خروجی برای کمپرسورهای دیزلی

فاکتور بعدی که در انتخاب کمپرسور هوا دیزلی نیاز داریم فشار خروجی کمپرسور هوا می‌باشد.که از طریق فرمول زیر می‌توانیم آن را محاسبه کنیم.

1BAR = 14.5 PSI

آمپر فشار هوای خروجی

کمپرسورهای دیزلی اویل‌فری و اویل‌اینجکت:

تفاوت دیگری که در کمپرسورهای دیزلی وجود دارد نوع واحد هواساز آنها است. معمول‌ترین نوع واحد تولید کننده هوا کمپرسورهای دیزلی از نوع اویل اینجکت است.

حالا تفاوت اویل اینجک و اویل فری در کجاست؟

کمپرسورهای دیزلی اویل فری واحد هواساز آنها طوری طراحی شده که هوا با روغن مخلوط نمی‌شود و هوای کاملا خشک تولید می‌شود. اما در کمپرسورهای دیزلی اویل اینجکت هوا با روغن مخلوط می‌شود و در انتها به وسیله یک فیلتر سپراتور روغن از هوا جدا شده و خارج می‌شود. روغن در اینجا نقش خنک کردن واحد هواساز را دارد .

کمپرسورهای دیزلی اویل فری بیشتر در صنایع حساس مانند پتروشیمی‌ها استفاده می‌شود. کمپرسورهای دیزلی اویل اینجک بیشتر در صنعت ساختمان و معادن بکارگیری می‌شود.

مقدار مصرف گازوییل در کمپرسورهای دیزلی

کمپرسورهای دیزلی براساس حجم هوادهی طبقه بندی می‌شوند و هرچقدر که هوادهی بالاتری داشته باشند مصرف گازوییل بیشتری هم دارند.

اما در یک توضیح خیلی ساده اگر بخواهیم بگوییم معمولا ظرفیت باک کمپرسورهای دیزلی برای تقریبا بین ۱۰ تا ۱۲ ساعت کار مداوم طراحی شده است. مثلا باک گازوییل کمپرسور هوا سولییر ۱۶۰۰ حدود ۷۵۰ لیتر است و تقریبا برای ۱۰ ساعت کار جوابگو است. باک گازوییل کمپرسور اینگرسولرند ۱۲/۲۳۵ حدود ۵۵۰ لیتر است که آن هم برای حدود ۱۰ ساعت کار کافی است. البته باز هم به میزان زیر بار بودن کمپرسور هوا بستگی دارد . ممکن است دستگاه برای یک کار سبک بکارگیری شده باشد و آنقدر موتور دستگاه زیر فشار نباشد.در اینصورت مصرف گازوییل هم کمتر می‌شود. ولی اگر کمپرسور هوا دائما زیر فشار باشد مصرف سوخت بیشتر خواهد داشت.

نحوه حمل و نقل کمپرسورهای دیزلی

کمپرسورهای دیزلی را متناسب با وزن و ابعاد آنها می‌توان با وسایل مختلفی جا‌به‌جا کرد. کمپرسورهای دیزلی که حجم هوادهی خیلی کمی دارند و ابعا کوچکی دارند را حتی با یک وانت یا نیسان می‌توان بکسل کرد. اما کمپرسورهای دیزلی بزرگتر حتما باید متناسب با وزن آنها از جرثقیل‌های ۵ تن یا ۱۰ تن استفاده کرد. بزرگترین کمپرسور دیزلی وزنی در حدود ۷ تا ۸ تن دارد.

تنظیم فشار خروجی در کمپرسورهای دیزلی

در کمپرسورهای دیزلی یک ریگلاتور تنظیم فشار وجود دارد. به وسیله این ریگلاتور می‌توان فشار خروجی را تنظیم کرد.البته تنظیم فشار خروجی بستگی به بازه‌ای دارد که کمپرسور هوا می‌تواند در آن بازه فشار هوا را تولید کند. مثلا کمپرسور هوا اینگرسولرند ۱۲/۲۳۵ را می‌توان بین ۸ تا ۱۲ بار فشار خروجی آن را تنظیم کرد.

واردات کمپرسور هوا دیزلی

اکثر کمپرسورهای هوا دیزلی که وارد ایران می‌شوند بصورت استوک مجوز ورود دارند . هیچکدام از انواع برندهای کمپرسور هوا دیزلی در ایران نمایندگی ندارد. فروش کمپرسور دیزلی دست دوم در ایران رواج بیشتری دارد.

لوازم یدکی کمپرسورهای دیزلی

از بابت تامین قطعات موتوری کمپرسورهای دیزلی نگرانی وجود ندارد.چون تمام قطعات آنها در بازار موجود است. اما از لحاظ قطعات واحد تولید هوا آنها به دلیل نبود نمایندگی مشکلات زیادی وجود دارد.مثلا اگر چرخ‌دنده‌های آنها آسیب ببیند دیگر نمی توان قطعه‌ اصلی آن را پیدا کرد.

نحوه اجاره کمپرسورهای دیزلی

معمولا قرارداد اجاره کمپرسور باد دیزلی بصورت ماهیانه بسته می‌شود.

متشکرم که وقت گذاشتید و این مقاله را مطالعه کردید.

امیدوارم براتون مفید باشه.

نویسنده : مهرداد رهنما

مشاوره رایگان و ارسال پیش فاکتور

برای دریافت اطلاعات بیشتر جهت اجاره کمپرسور یا فروش کمپرسور با شماره زیر تماس بگیرید.

۰۹۱۲۴۰۹۴۰۱۶

11 دیدگاه برای “کمپرسور دیزلی و هرآنچه باید بدانید

  1. اشتراک‌ها: سرویس‌های دوره‌ای کمپرسور هوا چقدر اهمیت دارند؟ - کمپرسور رهنما

  2. اشتراک‌ها: عوامل مهم در سرویس دوره‌ای کمپرسور هوا - کمپرسور رهنما

  3. حجت بلر گفته:

    عرض سلام و خسته نباشید .یه کمپرسور دارم بعد چند ساعت کار کردن اون محفظه ای که هوا ذخیره میکنه و روغن هیدرولیک داخلش هست یه لوله برای نشون دادن سطح روغن که بغل محفظه هست ، می ترکه و تمام روغن میریزه بیرون ، میشه بگید که عیبش کجاست ؟

    • rahnama
      rahnama گفته:

      سلام وقت شما هم بخیر باشه
      برای یکی از کمپرسورهای من هم این اتفاق افتاد
      چون دستگاه در پروژه ای مشغول کار بود مجبور شدم از اتصالات نامناسب استفاده کنم که هر بار گیج می ترکید و روغن خارج می شد
      در انتها گیج را کور کردم تا کار تمام شود و به کارگاه خودمان برگردد.
      باید از اتصالات مناسب و شیشه مخصوص گیج استفاده کنید.
      یا اگر در دسترس نبود از شیلنگ های استخوانی مناسب استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پیشنهاد ویژه برای شما : دانلود رایگان چک لیست انتخاب کمپرسور هوا
ایمیل خود را وارد کرده و سپس دانلود کنید.
دانلود
close-image